fredag 3. oktober 2008

Forbedre et undervisningsopplegg

I og med at vi ikke har tatt i bruk LMS i opplæringen av de ansatte i kommunen har vi måttet ta et tenkt tilfelle ut i fra min erfaring i bruk av LMS. Min erfaring i bruk av LMS er gjennom egen skolegang og gjennom mine barn.

Tenkt tilfelle
Veldig ofte blir et LMS benyttet som et felles sted hvor elever/studenter kan hente ned dokumenter til faget. Det tenkte tilfellet tar for seg kurset innføring i Excel.

  • Hente ned dokumentasjon

    - I ulikt format - .rtf, .pdf, .doc etc.

  • - Både komplett dokumentasjon, hurtigguider og
    korte oppskrifter for spesielle emner

  • Hente oppgavene - både teksten og tilhørende filer
  • Disse oppgavene leveres inn og veileder retter og kommer med tilbakemelding
  • Det ligger også tester som deltakerne kan benytte seg av for egen del
  • Diskusjonsforum, hvor det er liten aktivitet og den lille aktiviteten som er der er det kun et fåtall som står for


I og med at dette er et bedriftsinternt kurs stilles det ingen krav til bestått/ikke bestått i innleveringene, og det er heller ingen sluttevaluering gjennom noen form for test.

Et lite tankekors!
Dette tenkte tilfellet blir veldig likt slik vi har det på vårt intranett pr. i dag. Eneste forskjellen er at i et LMS er alt samlet på et sted, mens ved bruk av intranett må de ansatte hente filene som følger med til oppgavene fra nettverket. En annen, og den mest vesentlige forskjellen er at det på intranettet ikke noe diskusjonsforum tilgjengelig.

Kommentar:
Vi legger ut dokumentasjon, oppgaver osv. på intranettet som en tjeneste til de ansatte, slik at de kan benytte seg av dette dersom de står fast eller ønsker å jobbe med stoffet på egenhånd. Vi kjører primært klasseromsundervisning, men har i tillegg noe en til en opplæring. En til en opplæring i de tilfellene der det er mest hensiktsmessig for den ansatte.

Nytt opplegg
Sarpsborg kommune ønsker å videreutvikle sin opplæring av de ansatte, både IKT opplæring og annen intern opplæring. Et LMS vil være et fint steg i riktig retning i så måte, men for at det skal være til hjelp og nytte må det her gjøres på en annen måte enn i det tenkte tilfellet over.

I det reviderte opplegget vil det bli lagt opp til en kombinasjon av klasserom og nettbasert opplæring, og vi ser for oss at omrisset blir omtrent slik:

  1. Felles samling på kursrommet (3t)
  2. Nettbasert
  3. Felles samling à la en workshop - bruke diskusjonsforumet for å hente tema(er)
  4. Nettbasert
  5. Avsluttende samling

Oppsettet i et LMS vil se omtrent slik ut:

  • Innføring i Excel
    - Komplett dokumentasjon - pdf-format
    - Hurtigguide - pdf-format

    - Tema 1
    - Kort oppskrifter (maks 2 sider) - pdf-format
    - Hurtigguider - temabaserte
    - Interaktive ”snutter” - en eller flere der deltakerne selv skal kunne velge om han/hun ønsker å være aktiv og gjøre slik veiledningen sier eller om det skal gå automatisk
    - Formative tester der deltakerne skal kunne teste seg selv underveis, men det skal ikke bare være multiple choice, men også spørsmål hvor
    det må svares ved å klikke på rett sted i et skjermbildet
    - Summativ test, som deltakerne kan ta som en før-test og ut i fra resultatet selv vurdere om han/hun bør gå igjennom pensummet eller ikke. Det går selvfølgelig å si at denne testen må være bestått for at en kan gå rett til neste tema.
    - Oppgaver, som leveres inn via LMS'et og blir rettet av kursleder. Oppgaveteksten legges ut i pdf-format, mens deler av selve oppgaven kan bli lagt ut i xsl-format
    - Diskusjonsforum

    - Tema 2, 3, 4....................
    Bygges opp på samme måte som Tema 1

    - Avslutningstest som leder til kursbevis dersom den blir bestått

Når en skal produsere de interaktive "snuttene" er det viktig å ta hensyn til hvilke begrensninger nettverket og deltakerutstyr setter. For oss vil dette være at vi ikke kan lage interaktive "snutter" med lyd. En annen begrensning er at de ikke kan lages i et verktøy som bruker Multimediaplayer, da denne ikkekan startes fra terminalserverne våre. Det er også viktig at "snuttene" og testene kan gjenbrukes dersom en bytter leverandør av LMS.

Et slikt kombinasjonskurs vil gi gevinster både for arrangør og deltaker, slik som:

Arrangør - i dette tilfelle Seksjon IKT

  • Frigitt tid på kursrommene
  • Frigitt tid for kursleder
  • Mer innvolverte deltakere - de må faktisk jobbe med stoffet mellom samlingene
  • Ved aktiv bruk av diskusjonsforum og innlevering av oppgaver vil kursleder enkelt kunne se hva det bør legges vekt på under samlingene og eventuelt legge inn tilleggsdokumentasjon i LMS'et

Deltakerne

  • Mer fleksibel opplæringsituasjon - friere i tidsbruken sin, de kan selv velge når de vil jobbe med stoffet
  • De kan velge å hoppe over temaer dersom de kan dette fra før av, må ikke sitte på et kursrom og føle at det er bortkastet tid. De skreddersyr sitt eget opplegg enten ved å stole på egen kunnskap eller ved å ta før-testen som hører til hvert tema.
  • Større variasjon på opplæringen - matriell mer variert
  • De må reflektere mer over egen læring og dette kan gjøre det lettere å se hva og hvordan de kan bruke programmet i egne arbeidsoppgaver
  • De kan diskutere med andre deltakere eller kursleder mellom samlingene i diskusjonsforumet uten at de nødvendigvis må oppgi hvem de er
  • Selv om de kanskje ikke er aktive i diskusjonsforumet er det læring å se hva andre diskuterer
  • Det kan bli mer homogene grupper, f.eks. at lederne kan få sitt eget opplegg

3 kommentarer:

Unknown sa...

Du har ikke undervisning med LMS per i dag, og det er derfor interessant å se hvordan du beskriver et tenkt opplegg. Jeg synes du har skrevet meget bra! Kommentarene mine finner du i bloggen din, som kommentar på blogginnleggene dine (håper det var i orden at jeg kommenterte der).

Det var lurt å ta et så enkelt eksempel som kurs i Excel - det kan mange kjenne seg igjen i, og det gir også rom for kreative aktiviteter i LMS-systemet. Beskrivelsen av den tenkte "nåsituasjonen" er også god og avslører klare "mangler".

Du beskriver et opplegg for tema 1 veldig bra, og det er samsvar mellom delene. Du sier også at tema 2, 3 og 4 skal bygges opp på samme måte. Min erfaring er at dette er lurt - det er viktig at en kjenner seg igjen og vet sånn ca hva som kommer, men det er også spennende med enkelte innslag av nye elementer. Dersom det blir mye å gjøre for hvert tema, kan du vurdere å ta ut noe fra tema 1 og heller ta det inn i tema 2 (altså ikke ha alt i alle moduler).

Du avslutter med en veldig fin beskrivelse av gevinstene for opplegget ditt. Knallbra det!

Jeg synes det er ekstra spennende at du peker på mulighetene for å bruke et LMS til opplæring i en kommune, der de ansatte jo ikke er studenter/elever! Det minner meg om at LMS-et er fleksibelt og kan brukes til mye. Hvis dere skulle ønske å gjennomføre noe slikt i praksis på en billig måte, anbefaler jeg å se hva gratissystemet Moodle har å by på.


Ann-Kristin Steinsvik
sa...

Vi ser absoulutt på muligheten for å ta i bruk et LMS for de ansatte, og personlig håper jeg at vi får det til. Det hadde vært til stor nytte i opplæringen av de ansatte, ikke bare innen mitt fagfelt men også innen andre fagfelt. Det kjøres pr i dag intern opplæring innen en rekke fagfelt og jeg vil tro at mye av dette kunne vært gjort mer fleksibelt og interessant gjennom å tilby enten rene nettbaserte kurs eler en kombinasjon av nettbasert og klasserom/samlinger.

Vi har begynt å se på ulike LMS'er, og Moodle er et av dem. Vi har også sett på It's learning og Fronter, men det blir neppe noen av disse. Et annet vi har sett på er CourseMill og dette driver jeg å tester ut. Det er ikke like avansert som It's learning, men slik vi ser det dekker det de kriteriene vi ha satt for et LMS.

Det er mange tanker og ideer som må sorteres og settes i system rundt det å skulle innføre et LMS. Så; dette er noe av det jeg driver med ved siden av de andre arbeidsoppg., skolen og ikke minst det å være mamma. Det er uhyre interessant og spennende å få jobbe med dette, og jeg vil at det skal bli så riktig som overhodet mulig den dagen vi eventuelt kjører igang. Så selv om vi ikke har et LMS pr i dag har jeg tenkt masse over det og hvordan jeg ønsker å ha det, ikke bare i forhold til mitt eget men også for andre fagfelt.

Unknown sa...

Du må ha lykke til med å finne fram til et passende LMS for deres bruk! Det fins en rekke norske rapporter fra institusjoner som har evaluert ulike systemer opp mot hverandre. Jeg har dessverre ingen lenker, men det er sikkert mulig å høre med noen IKT-ansvarlige andre steder og se deres rapporter for å se hva de har vektlagt.

Ellers har jeg brukt Moodle i prosjektsammenheng, og den har litt høyere brukerterskel enn andre, men er helt gratis.