søndag 3. november 2013

Oppsummering - problemstillinger 1-3

Å finne på gode problemstillinger var det vanskeligste i denne oppgaven, særlig når en ikke har noe spesifikt en trenger å finne løsningen på der og da.

Når jeg skal løse en problemstilling tar jeg i bruk det jeg kan av hjelpemidler, enten det er digitalt eller på den gode gamle måten ved å lese brukerhåndbøker/veiledninger/bøker. Det viktigste er at jeg finner løsningen. Det nye for meg denne gangen ble å ta i bruk Twitter som jeg ser kan komme til nytte som et hjelpemiddel etter hvert.

Jeg begynner som oftest med å gå inn på det jeg har liggende i mitt PLN;

  • Delicious




  • Bokmerker


Finner jeg ikke noe her eller via internett- og intranettsider linket til fra dette er det ut å Google eller bruke mascus.no når det er snakk om maskiner. Får jeg ikke noe relevante treff på søket er det å endre søkekriteriene men før jeg gjør det sjekker jeg ut en del av treffene får å se om det er linker her jeg kan bruke videre i min leting etter svar eventuelt e-post adresser eller telefonnumre.

Eksempel 1:
Bildet under illustrerer en mulig fremgangsmåte.Her har jeg logget meg inn på intranettsidene våre hos Felleskjøpet, deretter gått inn på kornlevereanser for på denne måten å hente inn opplysninger. Da jeg ikke fikk akkurat det jeg var ute etter her Googlet jeg meg frem til en e-post adresse og sendte en mail til vedkommende. På denne måten fikk jeg tak i nøyaktig det jeg var ute etter i den aktuelle problemstillingen.




Det jeg aldri hadde brukt til å hente informasjon på tidligere var Twitter men ser at det å legge ut en tweet kanskje kan være til hjelp.

Eksempel 2:
Her var jeg ute etter en brukerveiledning og begynte også denne prosessen med å gå inn på mitt nåværende PLN uten at jeg fant noe jeg kunne bruke der. Det neste skrittet jeg foretok meg var å Google men fant ingen gode brukerveiledninger så jeg tenkte at før jeg går videre ville jeg prøve å Tweete. Hvordan dette går vet jeg ikke i skrivende stund da jeg ikke har fått noen svar her ennå.


Tidligere har jeg kun brukt Twitter til å følge med på andre så dette var første gang jeg la ut en melding selv.

Det jeg aldri bruker for å hente informasjon i forhold til gårdsdrift eller skogsmaskin firmaet er Facebook da jeg anser dette som mitt private rom på nett. Her har jeg kun noen utvalgte jeg holder kontakten med og slik vil jeg fortsette å ha det.


Ingen kommentarer: